logo

Wijkagenda Bomen- en Bloemenbuurt

Dit idee is niet haalbaar

Stemmen

0
0
0
0
0
0

Status

Dit idee is gecheckt op haalbaarheid en is niet haalbaar.

Efficiënt parkeren t.b.v. fietsbeugels

Door: Frank van Veen
January 24, 2020
Gemeente Den Haag | 27 mei 2020, 09:00

Dit idee is niet haalbaar. Auto's variëren sterkt in lengte, van heel klein tot heel groot. Om die reden houdt de gemeente standaard 6 meter aan voor de lengte van een parkeervak. Dat betekent dat je ook met parkeervakken inefficient gaat parkeren omdat niet alle auto's deze ruimte nodig zullen hebben.

Parkeerruimte vrijmaken voor fietsbeugels, zonder verlies van aantal parkeerplekken.

Er staan enorm veel fietsen in onze buurt. Die voornamelijk gestald worden tegen bomen, lantarenpalen of fietsbeugels. Er willen echter maar weinig mensen deze fietsnietjes voor hun deur. Er ontstaan ondertussen wat 'oplossingen' met huisgemaakte stallingen bij benedenwoningen; maar die zijn meer bedoeld voor privégebruik. De rest zal z'n fiets stallen bij degene die wel fietsbeugels of een lantaarnpaal voor de deur heeft. Ook al ontstaat er één asociale (b)rij aan rijwielen…

Het idee is dus om bij straten die dit toelaten, een deel parkeerruimte toe te wijzen aan fietsbeugels; zonder dat dit overigens ten koste hoeft te gaan van het totaal geparkeerde auto’s. 
Ik denk namelijk dat je het voor elkaar kunt krijgen met ‘inparkeerlijnen’ (klinkt gewoon leuker dan parkeervlakken)… Want hoe ineffectief wordt er namelijk niet geparkeerd doordat mensen dat niet kunnen; of willen. Meters ongebruikte, loze ruimte. 
Als er nu iets van vaste markeringen komen waartussen je kunt parkeren zullen de meeste automobilisten eerder geneigd zijn om dat ook te doen; en aansluiten. Hierdoor win je eenvoudig de nodige ruimte die je kunt gebruiken voor de fietsen. 
En dat komt weer het totale straat- en stoepbeeld ten goede. Een fietser hoeft immers de stoep niet meer te pakken om de straat op te komen. Kinderen kunnen wat veiliger spelen. Mensen kunnen makkelijker bij een ORAC komen. En er worden minder fietsen en auto’s beschadigd. 


Argumenten

Eens

I.C. | January 24, 2020 3:50 PM

Helemaal eens, vooral ook het efficiënt parkeren is een goed plan.
Daarnaast zouden in de Thomsonlaan de fietsbeugels naar de middenberm verplaatst kunnen worden, zodat de trottoirs beter te bewandelen zijn en er ruimte vrijkomt voor plantenbakken.
Overigens ben ik van mening dat het opheffen van een paar parkeerplaatsen geen grote gevolgen hoeft te hebben.

Reageren


Oneens

Ben je het oneens met dit idee? Laat je stem horen!

Login om verder te gaan



Cancel